Home » Duurzaam huis »
Subsidie mogelijkheden voor een elektrische auto
Elektrische auto’s worden steeds populairder. Dat is maar goed ook want deze zijn veel beter voor het milieu dan benzine- en dieselauto’s. Dit is ook de reden waarom de overheid mensen wil aansporen om elektrisch te rijden. Dat doen zij door middel van een subsidieregeling. Daarnaast zijn er ook nog andere financiële voordelen. In dit artikel hebben wij alle mogelijkheden voor je op een rijtje gezet!
Welke subsidies zijn er voor een elektrische auto?
De overheid wil elektrisch rijden graag promoten, omdat dit beter is voor het milieu. Elektrische auto’s stoten namelijk geen gevaarlijke stoffen uit. Daarom is er een landelijke subsidieregeling voor particulieren die een elektrische auto willen leasen of kopen. Dat geldt ook voor tweedehands elektrische auto’s.
Hoe hoog is de subsidie voor elektrische auto’s?
De komende jaren zal de subsidieregeling voor elektrische auto’s nog blijven bestaan. Wel zullen de bedragen geleidelijk veranderen. Elk jaar zal de subsidie verminderen, omdat de verwachting is dat elektrische auto’s steeds goedkoper worden. Dit zijn de bedragen voor de komende jaren:
Nieuwe auto | Tweedehandsauto | |
2021 | €4.000,- | €2.000,- |
2022 | €3.700,- | €2.000,- |
2023 | €3.350,- | €2.000,- |
2024 | €2.950,- | €2.000,- |
2025 | €2.550,- | € 0,- |
Hoe wordt de subsidie overgemaakt?
De subsidie wordt bij elektrische koop auto’s in één keer overgemaakt naar de koper. Bij leaseauto’s is dit anders. De subsidie wordt dan in maandelijkse termijnen overgemaakt. Dit is 1/48e deel van de subsidie per maand.
Subsidie limiet 2021 nieuwe elektrische auto’s bereikt
Let op! Er is geen onbeperkt bedrag beschikbaar voor de subsidies. Voor 2021 was er 14,4 miljoen euro voor nieuwe elektrische auto’s gereserveerd en 13,5 miljoen voor tweedehands elektrische auto’s. Helaas is er geen geld meer beschikbaar voor subsidies van nieuwe auto’s in 2021. Je kunt hier nu nog alleen voor in aanmerking komen, wanneer andere aanvragen worden afgekeurd. Houd hier dus rekening mee. Er is nog wel genoeg geld beschikbaar voor de subsidie van tweedehands elektrische auto’s in 2021.
Wat zijn de voorwaarden voor de subsidie?
Er zijn een aantal voorwaarden waar je aan moet doen om in aanmerking te komen voor de subsidie voor een elektrische auto:
- De auto moet volledige elektrisch zijn. De subsidieregeling geldt dus niet voor plug-in hybride auto’s.
- Je koopt de auto als een particulier en niet als ondernemer.
- De auto is gekocht in hetzelfde jaar dat je de subsidie aanvraagt.
- Er moet nog voldoende subsidiebudget over zijn bij de overheid.
- Je moet de subsidie binnen zestig dagen (vanaf de aankoop dag van de auto) aanvragen.
- De auto blijft minimaal drie jaar op de naam van de koper staan. In het geval van een leaseauto is dit minimaal vier jaar. Houd je je hier niet aan, dan moet je een gedeelte van de subsidie terugbetalen.
- De officiële nieuwprijs van de auto ligt tussen de €12.000,- en €45.000,-.
- Het voortuig is een kleine of compacte middenklasse auto.
- Het accu bereik van de auto is minimaal 120 kilometer.
- Een tweedehands auto moet gekocht worden bij een autobedrijf met een RDW-Erkenning Bedrijfsvoorraad.
- Een leaseauto moet geleased worden via een bedrijf met het Keurmerk Private Lease.
- Je komt maar één keer in aanmerking voor de subsidie.
Hoe vraag ik de subsidie aan?
De subsidie voor een elektrische auto kun je aanvragen via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Je hebt hier een DigiD voor nodig. Doe dit binnen zestig dagen na aankoop van de auto. Voor 2021 is er geen subsidie meer beschikbaar voor nieuwe elektrische auto’s.
Je weet natuurlijk nog niet helemaal zeker dat jouw subsidieaanvraag wordt goedgekeurd op het moment dat je een elektrische auto koopt of leaset. Het is daarom verstandig om een ontbindende voorwaarde in het koopcontract van de auto te zetten, waarin staat dat je de koop of lease kunt terugdraaien als je geen subsidie krijgt.
Regionale subsidie voor een elektrische auto
Sommige gemeenten en provincies bieden subsidies aan naast de nationale subsidie van de overheid. Dit verschilt echter per regio en het is dus belangrijk dat je dit goed navraagt!
Belastingvoordeel
Tot het jaar 2025 hoef je geen wegenbelasting (MRB) te betalen voor je elektrische auto. Hiermee kan je honderden euro’s overhouden. Ook geldt momenteel dat er geen aankoopbelasting (BPM) wordt geïnd op elektrische auto’s.
Financiële voordelen met een zakelijke elektrische auto
De nationale subsidieregeling van de overheid voor elektrische auto’s geldt alleen voor particulieren. Ondernemers en werknemers met een auto van de zaak kunnen hier dus geen gebruik van maken. Toch wil de overheid ook deze groep aansporen om elektrische te rijden. Daarom gelden er voor hen toch een aantal financiële voordelen.
Minder bijtelling voor zakelijke elektrische auto
Mensen met een zakelijke elektrische auto betalen minder bijtelling. De bijtelling voor elektrische auto’s is namelijk een stuk lager dan voor andere auto’s. Tot de eerste €40.000,- van een elektrische auto is de bijtelling maar 12% in plaats van 22%. Dit is sowieso nog tot 2024 geldig.
Geen wegenbelasting voor zakelijke elektrische auto
Zakelijke elektrische rijders komen, net als particulieren, in aanmerking voor de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Dit geldt sowieso tot het jaar 2025.
Geen aankoopbelasting voor zakelijke elektrische auto
Momenteel wordt er ook voor zakelijke elektrische auto’s geen aankoopbelasting (BPM) geïnd.
Subsidie voor zakelijke elektrische auto
Er bestaat een subsidie voor bedrijven, ondernemers en non-profitorganisaties. Dit is de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA).
Vamil en MIA voor zakelijke elektrische auto
Ondernemers kunnen gebruik maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Met deze regelingen kan het belastingvoordeel oplopen tot 12%.
Subsidie voor een elektrische laadpaal
Elektrische auto’s hebben natuurlijk elektrische laadpalen nodig om op te kunnen laden. Helaas is er geen landelijke subsidie voor individuen die een laadpaal voor de deur willen plaatsen. Er zijn wel een aantal regionale subsidies die worden uitgegeven door gemeenten. Houd er rekening mee dat dit niet voor elke gemeente geldt. Daarnaast kan het ook zo zijn dat er voorwaardes gelden die de laadpaal verplicht toegankelijk maken voor anderen.
Waarom kiezen voor een elektrische auto?
Het is geheel aan jou of je een elektrische auto aanschaft. Om je echter een beetje te helpen met je keuze hebben we de voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet.
De voordelen van een elektrische auto
Het is een groot voordeel dat je subsidie kunt krijgen als je een elektrische auto koopt of leaset. Daarnaast zijn er echter nog veel andere voordelen verbonden aan elektrische auto’s. Deze zijn:
- Een elektrische auto is relatief stiller
- Een elektrische auto is beter voor het milieu
- Een elektrische auto rijdt vaak relatief comfortabeler
- Een elektrische auto scheidt geen ongezonde gassen uit
- Een elektrische auto heeft geen benzine nodig
- Een elektrische auto is een goede investering voor de toekomst, omdat we steeds meer naar een milieuvriendelijk wereld toegaan
De nadelen van een elektrische auto
Een elektrische auto heeft dus veel voordelen. Toch zitten er ook een aantal nadelen aan verbonden:
- Een elektrische auto is beperkter, omdat er altijd rekening moet worden gehouden met oplaadpalen. Deze zijn ook nog eens niet overal beschikbaar.
- Het opladen duurt veel langer dan tanken. Zo ben je ruim 40 minuten kwijt.
- De aanschafprijs van een elektrische auto ligt vaak hoger dan een benzine- of dieselauto.
Subsidie mogelijkheden voor een elektrische auto samengevat
De overheid wil graag dat mensen meer elektrisch gaan rijden om zo bewuster met het milieu om te gaan. Om dit aan te moedigen is er een subsidieregeling in het leven geroepen. Hiermee kunnen particulieren tot €4.000,- voor een nieuwe elektrische auto en tot €2.000,- voor een tweedehands elektrische auto krijgen. Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Elk jaar zal deze subsidie bovendien iets minder worden, omdat de verwachting is dat de prijs van elektrische auto’s zal gaan dalen. Houd er wel rekening mee dat er een subsidie limiet zit op de regeling. De overheid reserveert elk jaar een bepaald bedrag en als dit op is, dan kun je niet mee in aanmerking komen voor de subsidie in dat jaar. Naast de subsidie zijn er nog een aantal andere financiële voordelen die elektrische rijders via de belastingdienst kunnen krijgen. Zo is er een MRB- en een BPM-vrijstelling. Dit geldt overigens ook voor ondernemers en andere zakelijke elektrische rijders. Voor zakelijke rijders is er bovendien nog een verlaging in bijtelling en daarnaast kunnen zij ook gebruikmaken van de SEBA, Vamil en MIA regelingen. Voor alle mensen en bedrijven die een elektrische auto willen kopen geldt dat zij contact op kunnen nemen met de lokale overheid om te zien of er nog aanvullende subsidies zijn. Hierbij kun je ook denken aan een subsidie voor elektrische laadpalen. Dit is er namelijk niet op landelijk niveau. Er zitten dus veel financiële voordelen verbonden aan het kopen of leasen van een elektrische auto. Echter zijn er natuurlijk ook andere pluspunten. Een elektrische auto is relatief stiller, comfortabeler, beter voor het milieu, gezonder, er is geen benzine nodig en het is een goede investering voor de toekomst. Toch zijn er ook nadelen. Zo is een elektrische auto beperkter, omdat er rekening moet worden gehouden met laadpalen. Daarnaast duurt het opladen ook tien keer zo lang als tanken. Ten slotte ligt de aanschafprijs, ondanks de subsidie vaak hoger dan benzine-of dieselauto’s.